Strategi

Strategi 2022-2026

Vision

FGU Lolland-Falster vil være førstevalg for målgruppen, når de skal vælge uddannelse. Det sikrer vi ved at tilbyde inspirerende undervisning med høj faglighed i inkluderende fællesskaber.

Mission

FGU Lolland-Falster tilbyder undervisning, der øger elevernes livschancer og valgkompetencer gennem undervisning, der udvikler dem fagligt, socialt og personligt.

Strategiske værdier

Respekt og ligeværdighed
Vi sikrer, at eleverne føler sig set, hørt og forstået.

Inklusion
Vi sikrer, at den enkelte elev får mulighed for at træde ind i ét eller flere inkluderende fællesskaber.

Fag-professionalisme
Vi udvikler et fælles pædagogisk og didaktisk sprog og grundlag, som understøtter collaborativt samarbejde.

Psykologisk tryghed
Vi sikrer, at vores medarbejdere oplever tillid, tryghed og loyalitet i hverdagen.

Samarbejde
Vi arbejder vedvarende på at udvikle et stærkt samarbejde med virksomheder, kommuner, uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer.

Udsyn
Vi bidrager til at løse lokale udfordringer af uddannelsesmæssig og beskæftigelsesmæssig karakter.

Tydelighed
Vi kommunikerer tydeligt om skolens uddannelsestilbud, -profil og muligheder for den unge.

Troværdighed
Vi holder det, vi lover og gør det, vi siger, vi gør.

Strategiske handlinger 2025

Respekt og ligeværdighed – vi sikrer, at eleverne føler sig set, hørt og forstået.

Handlinger:

  • Vi igangsætter en SO-ME-kampagne produceret af vores egne elever.
  • Vi øger muligheden for at eleverne kan bruge skolerne efter endt skoletid.

Inklusion – vi sikrer, at den enkelte elev får mulighed for at træde ind i ét eller flere inkluderende fællesskaber

Handlinger:

  • Vi udvikler et introduktionsforløb til nye elever.
  • Vi afprøver forskellige metoder til at arbejde systematisk med det inkluderende læringsmiljø, så eleverne får øgede muligheder for at indtræde i faglige og sociale fællesskaber.
  • Vi skaber et læringsmiljø, der er inkluderende uanset hvilken aldersgruppe.
  • Vi arbejder med elevernes mobilitet gennem aktiviteter og virksomhedsbesøg udenfor skolen.

Fagprofessionalisme – vi udvikler et fælles pædagogisk og didaktisk sprog og grundlag, som understøtter collaborativt samarbejde.

Handlinger:

  • Vi arbejder med en struktur og tværgående arbejdsgrupper, der muliggør systematisk vidensdeling.

Psykologisk tryghed – vi sikrer, at vores medarbejdere oplever tillid, tryghed og loyalitet i hverdagen.

Handlinger:

  • Vi skaber tydelighed om beslutningsprocesser i organisationen, og en organisatorisk forståelse for verden omkring os.

Samarbejde – vi arbejder vedvarende på at udvikle et stærkt samarbejde med virksomheder, kommuner, uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer

Handlinger:

  • Vi arbejder for, i samarbejde med KUI, på at etablere et fokus på at beskæftigelse også er et mål for FGU-elever.
  • Vi arbejder for at styrke samarbejdet med virksomheder, lokale foreninger og interesseorganisationer.
  • I samarbejde med kommunen søger vi at afdække, hvor den potentielle målgruppe er.

Udsyn – vi bidrager til at løse lokale udfordringer af uddannelsesmæssig og beskæftigelsesmæssig karakter

Handlinger:

  • Vi sætter særligt fokus på samarbejdet med Guldborgsund Kommune, for at afdække og udvikle elevpotentialet i kommunen.
  • Vi holder os orienterede om de lokale beskæftigelses- og uddannelsesmæssige udviklingspotentialer, så vores tilbud afspejler det.
  • Vi analyserer FGUs rolle i forhold til regeringens nye uddannelsesudspil og arbejder med at afklare og forberede os på de nye muligheder.

Tydelighed – vi kommunikerer tydeligt om skolens uddannelsestilbud, -profil og muligheder for den unge

Handlinger:

  • Vi etablerer en ordning med ”ambassadør-virksomheder”, som FGU tidligere har samarbejdet med, fx Knuthenborg.
  • Vi øger fokus på branding og den gode historie.

Troværdighed – vi holder det, vi lover og gør det, vi siger, vi gør.

Handlinger:

  • Vi indskærper reglerne om oplysnings- og tavshedspligt.
  • Vi sikrer transparens i de daglige kommunikations- og beslutningsprocesser.